Sportsernæring

Hjem/Sportsernæring

Nyhedsbrev

Få de seneste nyheder, trends og gode tilbud før alle andre.

Sportsernæring

Får du nok ud af din træning?

Den rette kost kan hjælpe dig til at yde mere

  • Det er krævende for kroppen at dyrke meget motion.
  • Jo mere du forlanger af din krop, jo mere bør du være opmærksom på at få den rette kost.
  • Du kan træne lige så hårdt du vil, hvis du ikke spiser den rette kost, så får du ikke det fulde udbytte af din træning.
  • Korrekte mængder og valg af næringsstoffer før, under og efter træning er vigtige faktorer i forhold til din restitution og præstation.

Når du træner sker der en nedbrydning og beskadigelse af dit muskelvæv. Når du spiser og hviler repareres muskelvævet. Hvis du spiser en mangelfuld kost opbygges vævet ikke optimalt, du opnår dermed en utilstrækkelig restitution.

Kosten hjælper også til, at du får fyldt dine kulhydratdepoter op, så der kan frigives noget energi under dine træningspas. Hvis kosten er mangelfuld, bliver dine depoter ikke fyldt ordentligt op, og din energi vil slippe hurtigere op til træning. Book en tid hos en af vores diætister og lad os hjælpe dig til at få det maksimale ud af din træning.

Inden træningen

  • Forud for din træning og konkurrencer, er det vigtigt, at du spiser og drikker korrekt, så du får de rigtige næringsstoffer i de rette mængder.
  • For at din krop kan få det bedste ud af næringsstofferne og udnytte dem optimalt, er det ligeledes vigtigt at spise og drikke på de rigtige tidspunkter.
  • Der er nemlig stor forskel på, hvor lang tid det tager, før det du spiser og drikker, bliver omsat til energi i din krop.

Restitutionsmåltidet

Der er de senere år kommet meget fokus på restitutionsmåltidet og fitnesscentrene bugner af diverse tilskud og barer som man kan købe. Det er dog langt fra alle, som har brug for et restitutionsmåltid efter deres træning. Det er helt afhængigt af din træningsform og intensiteten om du har behov for at indtage ekstra efter din træning. Hvis du spiser et restitutionsmåltid uden du reelt har brug for det, kan du risikere at det får en negativ effekt, da du samlet set får indtaget mere energi end din krop har brug for, og derfor vil øge din vægt.

Ekstra tilskud

Behovet for især protein og kulhydrat øges hvis, du træner meget. Denne ekstra energi er bedst at få naturligt, altså via rigtig mad. For nogle kan det dog være svært at nå at spise nok mad, og et tilskud kan derfor være en hjælp. Tilskud kan eksempelvis tages som proteinpulver, proteinbar eller weight gainer.

Derfor skal du besøge en Diætist for at få bedre resultater

  • Hvis du sammensætter din kost rigtigt, vil du opleve, at du kan præstere mere til din træning og ved konkurrencer.
  • Din restitution bliver samtidig forbedret.
  • Hos DiætistHuset vejleder vi dig i, hvordan du skal spise og drikke, så det passer til netop din sportsgren.

Spis optimalt så du kan præstere optimalt. Det kan vi hjælpe dig med og det er en god investering på lang sigt. Din krop vil takke dig og dine resultater vil blive meget bedre.

X