Low FODMAP

Hjem/Low FODMAP

Nyhedsbrev

Få de seneste nyheder, trends og gode tilbud før alle andre.

Low FODMAP – hvad er det?

Betegnelsen FODMAP står for Fermentable Oligo-, Di-, and Monosaccharides And Polyols. Disse FODMAPs er kortkædede kulhydrater, der forekommer i en lang række forskellige fødevarer.

Low FODMAP diæten har til formål at reducere disse kulhydrater i kosten.
Mange mennesker oplever dagligt symptomer fra mave-tarmkanalen, der kan være meget generende og invaliderende.

Det drejer sig især om:

  • mavesmerter, oppustethed, udspilethed, luft i maven, diarre, forstoppelse, kvalme, træthed og sure opstød.
  • I alt lider 15 % af disse symptomer, også kaldet irriteret tarm.
  • Andre sygdomme som colitis ulcerosa og morbus crohn kan også give lignende symptomer, og derved kan denne diæt i mange tilfælde hjælpe.

For nogle vil en justering af kosten være nok til at afhjælpe de fleste symptomer. Men for nogle kan det være en idé med en mere restriktiv diæt, som Low FODMAP diæten, for at komme symptomerne til livs. Kontakt DiætistHuset og få professionel hjælp og vejledning, inden at du kaster dig ud i Low FODMAP.

Hvordan virker low Fodmap diæten?

De kortkædede kulhydrater (FODMAPs) kan give problemer i tarmen på følgende måde:

  • Normalt når madens næringsstoffer (heriblandt kulhydrater) skal optages, skal de ned i mavesækken, ud i tarmen og så optages over tarmmembranen for at komme over i blodbanen.
  • Flere af disse FODMAPs kan imidlertid ikke optages optimalt, da vi mangler de nødvendige enzymer, og dermed passerer de ufordøjet gennem mave-tarmkanalen. Som konsekvens trækkes en masse vand ind i tarmen, hvilket giver anledning til mavesmerter, udspilethed og især diarre.
  • Herudover er FODMAPs let fermenterbare, hvilket betyder, at når de når tyktarmen, vil de blive spist (fermenteret) af tarmbakterierne, og herved dannes en masse luft, der giver oppustethed, luft i maven, mavesmerter m.v.

Hvad kan du forvente af low Fodmap diæten og det forløb du skal igennem?

  • For at vide om diæten har en effekt, skal den følges 6 uger.
  • Nogle oplever lindring i symptomer allerede efter et par dage, men for andre kan det tage lang tid.
  • Derfor SKAL diæten følges 6 uger så konsekvent som muligt. Hvis man efter de 6 uger ikke har bemærket en forskel, er der ingen grund til at fortsætte diæten.
  • Kontakt din diætist, for at få lagt en ny plan, så du kan få en rolig hverdag uden gener.

Hvis du derimod har bemærket en reduktion i nogle af sine symptomer, så kan diæten med fordel fortsættes. Dog er det ikke sikkert, at du bør være så stringent. Måske kan nogle af de ”forbudte” fødevarer udmærket tåles og dermed indgå i kosten. Kontakt dog din Diætist og få vejledning til at gribe det korrekt an, så du følger et fornuftigt forløb.

Book tid allerede i dag, og lad os hjælpe dig

X