Irriteret tyktarm

Hjem/Irriteret tyktarm

Nyhedsbrev

Få de seneste nyheder, trends og gode tilbud før alle andre.

Har du irriteret tyktarm?

Mindst hver 10. dansker lider af irriteret tyktarm. Kendetegnene ved irritabel tyktarm er bl.a.:

  • Mavesmerter
  • oppustethed
  • vekslende afføring.

Hvorfor får man irriteret tyktarm?

Der er ingen kendt årsag til lidelsen og den betegnes som en udelukkelsesdiagnose, dvs. at man har udelukket alle andre mave-tarm sygdomme. Man ved heller ikke med sikkerhed, hvorfor irriteret tarm opstår. Men noget tyder på, at vestlig livsstil og kost bærer en del af skylden. Grundene til irriteret tyktarm kan også være andre. Bl.a. genetik, ændret flora i tyktarmen, psykologiske spændinger, andre sygdomme kan være årsagen.

Behandling af irritabel tyktarm

  • Hvad og hvornår du spiser har stor betydning for, hvordan din mave har det.
  • Det er derfor vigtigt, at du tænker over, hvad du spiser, hvis du har irriteret tyktarm.
  • Hvis man ændrer sin kost, kan man i langt de fleste tilfælde mindske eller ofte helt fjerne generne.

De senere år har forskningen fundet frem til, at behandlingen af irriteret tyktarm ikke nødvendigvis skal være den samme for alle. For nogle hjælper det at drikke mere vand, spise mere groft brød, grøntsager og frugt samt motionere mere. For andre kan det give anledning til yderligere ubehag, hvis de begynder at spise flere fibre.

Løsningerne på mave-tarm generne kan altså være mange. Det er derfor en god idé at få hjælp af en klinisk diætist, som kan hjælpe dig med at planlægge kosten og finde frem til de ændringer, som virker for dig.

Low FODMAP – hvad er det?

  • Low FODMAP er en nyere diæt som stammer fra Australien.
  • Den går ud på at udelukke en række kulhydrater fra sin kost, i en periode på 4-8 uger.
  • Nogle oplever lindring i symptomerne allerede efter et par dage, mens det for andre kan tage lang tid.
  • Det er derfor vigtigt, at man holder diæten så konsekvent som muligt i 4-8 uger.

 

Når disse kulhydrater udelukkes fra kosten nedsættes bakteriernes fermentering af kulhydrater i tarmen og man vil opleve færre symptomer. Efter de 4-8 uger skal de fødevarer, som man har udelukket, introduceres løbende én ad gangen. Herefter skal man finde ud af, hvor meget man kan tåle af den enkelte fødevare, uden af det giver anledning til symptomer.

Low FODMAP diæten er omfattende og kræver fokus, tid og nøje planlægning. Der er mange ting, som kan have betydning i sammenhæng med mavegener, som er vigtigt at klarlægge, inden FODMAP diæten kan vurderes at være relevant. Det anbefales derfor, at man får professionel vejledning af en klinisk diætist inden man kaster sig ud i diæten.

Derfor skal du få råd og vejledning af din Diætist

  • Low FODMAP diæten er omfattende og kræver fokus, tid og nøje planlægning.
  • Der er mange ting, som kan have betydning i sammenhæng med mavegener, som er vigtigt at klarlægge, inden FODMAP diæten kan vurderes at være relevant.
  • Det anbefales derfor, at man får professionel vejledning af en klinisk diætist inden man kaster sig ud i diæten.

Kostvejledning til irriteret tarm

Har du fået at vide af din læge, at der ikke er noget du kan stille op med dine mavegener, og du skal lære at leve med symptomerne? Dette er bestemt ikke korrekt – der er rigtig meget du selv kan gøre, for at få det bedre i din hverdag!

Hos DiætistHuset er vi stor erfaring i at vejlede om mave-tarm gener. Så book en tid og få professionel vejledning om din kost – vi kan hjælpe dig til en bedre hverdag! Læs mere om FODMAP

X