Diætist Huset
Menu

En diætist hjælper med
holdbare løsninger

Kost under graviditet

Gravide bør – som alle andre raske danskere - spise efter de 10 kostråd, og øse mad op efter Y-tallerkenen.  Der er dog nogle få særlige forholdsregler, som gravide kvinder bør følge: De bør helt undgå alkohol, levertran og rovfisk, og de bør begrænse mængden af koffeinholdige drikke som kaffe, te og cola.

Visse kosttilskud er også vigtige under en graviditet – selv om man spiser sundt og varieret. Allerede fra graviditeten planlægges – eller opdages – skal kvinden tage et dagligt tilskud på 400 µg folsyre, og det skal hun fortsætte med frem til 12. graviditetsuge. Fra 10. uge skal hun desuden tage 40-50 mg jern hver dag, og hele graviditeten skal hun tage et dagligt tilskud D-vitamin på 10 µg. Hvis den gravide ikke spiser eller drikker ½ liter magert mælkeprodukt hver dag, skal hun også sørge for at få 500 mg kalcium som tilskud.

Nogle kvinder bliver nervøse for at dyrke sport og motion, når de bliver gravide. Det er der dog slet ingen grund til. Hvis man bare bruger sin sunde fornuft, er opmærksom på smerter og undgår f.eks. tunge løft, sportsgrene med risiko for hårde stød/fald på maven osv., kan man sagtens fortsætte med at være fysisk aktiv på næsten samme niveau som inden man blev gravid. Hvis man ikke har været vant til at bevæge sig i hverdagen inden man blev gravid, er der flere gode grunde til at komme i gang: Ved fysisk aktivitet bliver kroppen bedre rustet til at klare sig gennem graviditeten, som er belastende for især ryg, mave og bækkenbund. Barnet får også bedre betingelser i livmoderen, og undersøgelser viser tydeligt, at fysisk aktive kvinder kommer lettere gennem en fødsel end de inaktive - bl.a. nedsættes risikoen for et kejsersnit markant.

Der er masser af motionsformer, der egner sig glimrende til gravide: Gåture i rask tempo, cykling, svømning, styrketræning i maskiner og graviditetsgymnastik. Efter fødslen er fysisk aktivitet en god måde at komme i gang med et vægttab. Hvis man har været i god form inden graviditeten, går der som regel kun et par uger, førend man kan genoptage sin træning – men det vil typisk tage 2-3 måneder at nå tilbage til samme konditionsniveau fra før man blev gravid. Hvis fødslen har været meget hård, eller hvis man har fået kejsersnit, er det yderst vigtigt at gå varsomt frem med den fysiske aktivitet. Man skal mærke godt efter kroppens signaler og altid respektere smerter som et tegn på, at grænsen er nået.

De seneste par årtier er antallet af svært overvægtige gravide kvinder steget drastisk. Fedme under graviditeten giver øget risiko for komplikationer som f.eks. svangerskabsforgiftning, ligesom sandsynligheden for at føde ved kejsersnit bliver større.

Det er derfor vigtigt at gøre op med den gamle myte om, at en kvinde med et barn i maven skal spise for to. Det er på ingen måde rigtigt: Energibehovet stiger ganske vist i løbet af graviditeten, da den gravide jo danner moderkage, fostervand, ekstra blod, brystvæv, fedtvæv osv., som (ud over selve barnet) er med til, at vægten naturligt stiger, og alt dette kræver selvfølgelig ekstra kalorier. Men i begyndelsen af graviditeten drejer det sig kun om ca. 100 kalorier ekstra, hvilket svarer til f.eks. to stykker frugt eller ca. 20 mandler. Når fødslen nærmer sig, er det ekstra energibehov steget til ca. 500 kalorier, som kan dækkes af f.eks. to stykker groft brød med pålæg og et stykke frugt. Så et par mellemmåltider oven i den normale kost er nok til, at kroppen får den ekstra energi, som den behøver.

Når man skal fastlægge en anbefalet mængde daglige kalorier i maden til en gravid kvinde, bør man altid tage udgangspunkt i kvindens vægt og kropssammensætning inden graviditeten. Størstedelen af den ekstra energi går nemlig til at opbygge kvindens fedtdepoter, så hun er rustet til amningen af barnet. Hvis disse fedtdepoter i forvejen er store, skal man derfor tage langt mindre på i vægt end ellers.

Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor, at undervægtige kvinder, dvs. med et BMI under 18,5 kg/m2, bør tage 13-18 kg på under graviditeten. For normalvægtige kvinder (BMI 18,5-24,9 kg/m2) vil en vægtstigning på 10-15 kg være mest hensigtsmæssig, mens overvægtige gravide (BMI 25-29,9 kg/m2) bør nøjes med at tage 8-10 kg på i vægt. Er man svært overvægtig, dvs. med et BMI over 30 kg/m2, bør vægten ikke stige med mere end 6-9 kg.

Det kan aldrig anbefales at følge en slankekur, mens man er gravid, uanset hvor overvægtig man er! Det er tilstrækkeligt at følge de 10 kostråd og at holde øje med mængden af mad, man spiser. Hvis det er vanskeligt at følge anbefalingerne på egen hånd, kan en diætist lægge en kostplan, som passer til den gravides individuelle behov og foretrukne kost. Samtidig sørger diætisten for at holde øje med, at alle behov for næringsstoffer bliver dækket, så både mor og barn trives bedst muligt gennem hele forløbet.

Rigtig mange nybagte mødre er særdeles ivrige efter at komme af med den overskydende graviditetsvægt hurtigst muligt efter fødslen. Men der er altså en god grund til, at man har lagret ekstra fedt under graviditeten - det er nemlig naturens måde at forberede kvindekroppen på amning af barnet, som kræver ekstra energi. Det ”koster” ca. 600 kalorier at producere 800 ml modermælk, som er den mængde barnet drikker pr. dag en måneds tid efter fødslen.

Det er almindeligt, at ammende mødre har en forventning om, at kiloene vil rasle af på grund af mælkeproduktionen, og de bliver frustrerede, hvis vægttabet udebliver. Men der er altså ikke noget der peger på, at amningen i sig selv har en særlig stor betydning for vægttabet efter en graviditet. Den ammende kvindes stofskifte vil tilpasse sig den nye situation, og hendes appetit vil derfor sandsynligvis blive lidt større. Det er med andre ord vigtigt at finde den rette balance i mængden af kalorier man spiser, så man oplever et moderat vægttab på max. 1-2 kg om måneden, men samtidig bevarer energien til amningen - og alle de andre gøremål, der følger i kølvandet på en baby. En diætist vil kunne hjælpe med at fastlægge en kostplan, så vægttabet foregår i et tempo, hvor kroppen kan følge med.

Loading...